Upoznajte Morphlines
Autor: Lea Ladišić
Upoznali smo se s dizajnericom koja je pokrenula brend Morphlines i već prvim komadima privukla našu pažnju. Ines Bašić govori nam o slow fashion filozofiji i ideji koju prenosi kroz svoje kolekcije.
Negdje na granici koncepta, performansa i nosivosti nalazi se brend Morphlines, modno ime o kojem će se još, uvjereni smo, dosta govoriti, a iza kojeg stoji dizajnerica Ines Bašić. Kao dio nove generacije dizajnera na našem prostoru, Ines je tek započela s konkretnom pričom o svom brendu koji je nastao na studiju Modnog dizajna. Osviještena, drugačija, suvremena moda nastaje kroz njezine skice i kolekcije koje smo zapazili na Instagramu i odmah se javili ovoj dizajnerici kako bismo saznali više o njoj, brendu Morphlines, modnoj filozofiji i kolekciji inspiriranoj menstrualnim ciklusom.
– Prvi susret s modom se dogodio u djetinjstvu, prilikom crtanja modnih ilustracija s prijateljicom za časopis OK. Nije mi bilo važno hoće li proći na natječaju, zapravo je zabavno bilo formiranje ideja i pretakanje istih na papir. Taj osjećaj se negdje u meni sakrio do trenutka kada sam odlučila prebaciti se s ekonomije na TTF i studij Modnog dizajna. Na godini pauze se kroz crtanje ponovno vratila ljubav prema stvaranju pa je u tom trenutku to bio jedini logičan potez i bio je ispravan. Kroz studij sam paralelno radila dosta poslova koji su se doticali struke, ali i zanata što je nevjerojatno doprinijelo građenju iskustva i vještina. Ideja brenda Morphlines nastala je na diplomskom studiju Modnog dizajna, kroz zadatke koje su dodjeljivali prof. Jasminka Končić i asistent Duje Kodžoman.
Kroz izradu kolekcija sam formirala stilski izražaj i počela uobličavati generalnu ideju onoga što bi brend mogao biti. Te mini kolekcije sam počela predstavljati na zasebnom Instagram profilu. Kroz objave, dolazile su i reakcije te sam odlučila nastaviti objavljivati svaku kolekciju. Po završetku diplomskog studija, u listopadu ove godine brend je dobio i svoj prvi logo i time vjerujem započinje konkretnija priča o Morphlines.
– Prilikom stvaranja prvu stvar koju odredim je nit vodilja, tema, ideja, pojam pa ih počinjem fragmentirati i rastavljati na dijelove. Zatim ih povratno uz pomoć raznih vizuala vraćam na površinu i u realnost kroz skice, prototipove i na kraju u konkretne odjevne predmete. Vjerujem da taj proces mora biti duboko personalan kako bi mogao imati ikakvog smisla. Vodim se filozofijom stvaranja nečega što je pokretno, što budi razigranost u nositelju. Sreća i smijeh u tom trenutku su nevjerojatan dar za sav trud.
– Smatram da je za sve nužno kretati se u smjeru održivosti i u smjeru usporavanja. Vjerujem da je došao trenutak u kojem bismo trebali kolektivno zakoračiti u malo savjesnije vrijeme. No, da se vratim specifično na mlade dizajnere. Želja za proizvodnjom i kupovinom odjeće se neće smanjiti, i to je realnost. Ali količina koja izlazi van može se kontrolirati. Također se može kontrolirati cirkuliranje odjeće ponovnim korištenjem, prepravljanjem, dorađivanjem i slično. A otpad se može kontrolirati pravilnim odlaganjem. Održivost je nekim dizajnerima teža za izvesti, ali društvo može odlučiti podržati male brendove i mlade dizajnere i time doprinijeti ne samo održivosti već i razvoju mladog i postojećeg talenta, a samim time i cijele ekonomske klime.
– Osnovna postavka po kojoj djelujem je ta da sam u konkurenciji jedino sa svojom prethodnom kolekcijom. Da, pojavi se taj natjecateljski duh kada kolege izbacuju svoje kolekcije, ali ništa mi nije draže nego vidjeti kako svi napreduju i interes za time postoji jer ono što stvaraju je nevjerojatno. Teško bi bilo stvarati samo s ciljem isticanja u konkurenciji. Modni dizajn, stvaranje dolazi iznutra i tada je jedino autentično. Ono po čemu je moj brend specifičan je njegova začudnost i hirovitost. Neki od elemenata su iskoristivi u performativne svrhe dok su drugi elementi komercijalni i prodajni.
– Bio je dan prije nego što smo trebali predati temu po vlastitom izboru za završnu tj. diplomsku kolekciju. Nikako nisam mogla gotovo tjedan dana smisliti što ću raditi i mučilo me kako to da već tjedan dana nemam nikakvu inspiraciju niti ideju, nikakvu kreativnu misao. Zašto? Nisam mogla shvatiti. Da bih na kraju pomoću razne literature koju sam do tada proučavala shvatila da je to potencijalno vezano uz menstrualni ciklus.
Tada se rodila ideja o kolekciji koja se danas zove Kaprisna Divina. Ona u svojoj srži sadrži podjelu menstrualnog ciklusa na četiri faze: ovulaciju, lutealnu fazu, fazu menstruiranja i folikularnu fazu. Svaka od tih faza nosi neke promjene koje su potkrepljenje odgovorima ispitanica ankete koju sam provela u istraživačke svrhe diplomskog rada. U anketi je također nastala podjela odjevnih predmeta koji se nose u određenoj fazi. Osim same ankete kroz raznu literaturu su uspostavljene poveznice između četiri arhetipa žene. Djevica za folikularnu fazu, Majka za fazu ovulacije, Zavodnica za lutealnu fazu i Vještica ili Mudra žena za fazu menstruacije. Iz toga je izvučen razni vizualan materijal pomoću kojeg je razvijena atmosfera i estetika kolekcije. Tako su neki elementi lakši i više otkrivaju za faze kada se žena osjeća otvoreno i sigurno, a neki elementi su teži i više zatvaraju, skrivaju za trenutke kada žena ne želi biti viđena, nema potrebu isticati svoje tijelo, a jedina stvar koja joj je bitna je da joj je ugodno. Također je značajni trenutak kolekcije i slojevitost koju je moguće postići i time stvoriti još dodatan željeni efekt ovisno o potrebi.
– Ne bih ih nikako svrstavala među te dvije krajnosti jer kada stvaram se ne vodim za tim terminima. Moje kreacije su hirovite, kaprisne i nadam se da će tako i ostati. Volim preuveličavati formom i siluetom i uključivati razne elemente poput printa, izvezivanja za postizanje tog zaigranog elementa. Volim također istaknuti žensku figuru pomoću finih tkanina koje su senzualne i zavodljive.
– Obožavam rad Daniela Roseberryja za Schiaparelli. Spoj koji postiže poštivanjem tradicije i unošenjem vlastite kreativnosti je ono što me posebno kod njega privlači. Osim naravno suludih tehnika i konstrukcija, ali i odabira materijala i silueta. Uz njega mi je odličan i Jean Paul Gaultier, ali i Mugler. Ta zaigranost i suluda maštovitost su mi fantastični i nekako trenutno najviše odgovaraju mojoj trenutnoj kreativnoj estetici i izražavanju.
Moje kreacije su hirovite, kaprisne i nadam se da će tako i ostati. Volim preuveličavati formom i siluetom i uključivati razne elemente poput printa ili izvezivanja za efekt razigranosti
– Voljela bih krenuti u smjeru slow fashiona s naglaskom na žensku odjeću, kvalitetnu izradu i eksperimentiranje. Kroz razradu diplomske kolekcije se javilo puno novih ideja o samom brendu i elementima koje ću trenutno ostaviti još da se kuhaju. Mogu vam obećati puno zanimljivih tkanina, pletiva, boja i oblika. Osim u modnom dizajnu bih se mogla vidjeti i u kostimografiji s obzirom na to da do sada već u tome imam i nekog iskustva.
– Hrvatska modna scena je ono što mi od nje učinimo. S dosadašnjim iskustvom i znanjem o talentu koji se nalazi na sceni poput mladih dizajnera kao što su Jelena Geštakovski, Ira Rumora, Nika Vrbica, Ana Krgović, Josipa Fostač, ali i onih većih i na širem području poznatih poput Damira Begovića, Matije Čopa, Marije Kulušić i Tribute Branda, ali i raznih drugih nemam sumnje u to da je ovdje plodno tlo za razvoj novog talenta i jačanje obrtnika i same modne scene. Unatoč svemu što nas koči, u Hrvatskoj je ipak moguće uspjeti, čak i u modnom dizajnu. Iako je vani predivno i mogućnosti su veće, uz globalnu povezanost i upornost je moguće bazu uspostaviti ovdje, a djelovati svugdje u svijetu što može rezultirati brojnim putovanjima i dinamičnim životom za kojim većina dizajnera žudi, ali i financijskim izvorom koji je potreban za sve materijalno.
– Komadi su do sada bili predstavljeni na Instagram profilu @morphlines___, a fizički i u Mango Sticky Rice Vintage dućanu gdje su kupci mogli isprobati i kupiti odjeću. Ponovno će biti dostupni na istom mjestu u trećem mjesecu 2022. godine do kada ću izrađivati zalihe za prvo javno predstavljanje i prodaju kolekcije Kaprisne Divine. A do tada osobe koje su zainteresirane se mogu javiti na Instagram.